Blog

De rijksten ter wereld in een treemap

26-06-2014

De treemap is een visualisatietechniek uitgevonden door Ben Shneiderman om inzicht te krijgen in bestanden op een harde schijf. Alle bestanden werden als vakjes getoond, grote bestanden kregen een groter vakje. Ook de mappen werden getoond als een overkoepeld vak. Met deze treemap methode kun je snel zien wat grote bestanden zijn, welke gebruiker veel data gebruikt en welke bestandstypes veel ruimte innemen.

Treemap of the 500 wealthiest in the world according to Forbes Treemap of the 500 wealthiest in the world according to Forbes

Als experiment met treemaps maakte Zolabo een treemap voor de lijst met 500 rijkste mensen ter wereld volgens Forbes. In de afbeelding hierboven is de gehele lijst afgebeeld. Personen zijn ingedeeld per land. De kleur zegt iets over de toe/afname van rijkdom ten opzichte van tien jaar geleden. Hieronder is een interactieve variant van de treemap geplaatst, hier kun je op klikken om verder in te zoomen en details te achterhalen.

Is er toekomst voor data visualisaties?

04-04-2014

Zolabo bestaat nog maar kort en heeft zich binnen het kader van data visualisatie nog niet heel scherp gedefinieerd. De laatste tijd heb ik veel nagedacht op welke manier Zolabo zich op de toekomst moet richten en daarbij heb ik met veel aandacht de ontwikkelingen in het 'data-werkveld' gevolgd. De houding tegenover dit domein lijkt kritischer geworden. Is er nog wel toekomst in visualisaties?

Is there any future in data-visualization? Is there any future in data-visualization?

Onlangs kwam ik een artikel tegen van Enrico Bertini waarin hij in een moment van somberheid zich afvroeg of data-visualisatie überhaupt nog wel relevant is. Hij had een goed punt, veel van de visualisaties die we vandaag de dag zien bieden weinig nieuws en vaak is de informatievoorziening beperkt.
Het artikel van Enrico sloot aan bij de visie van Rachel Binx die zij verkondigde op de Visualized conferentie. Zij gaf aan dat de periode waarin allerlei 'crazy stuff' aan visualisaties werd gepresenteerd ten einde is gekomen en dat er nu inhoudelijke en functionele uitkomsten worden verwacht. Met gebruik van een libraries als D3.JS is het nu mogelijk om snel en goedkoop praktische interactieve visualisatie te maken. We zouden dit kunnen zien als een volgende stap sinds de grafieken uit Excel die tot op dit moment nog enorm veel gebruikt worden.

De leegte die Enrico op dit moment ervaart komt denk ik voort uit het feit dat de experimentele fase van het...

Prettige kerst!

24-12-2013

Speciaal voor kerstmis heb ik deze eenvoudige word cloud gemaakt. Het doorzoekt twitter op de laatste termen gerelateerd aan de term 'Christmas', of ander woord als je wilt. Het plaatst deze termen in de vorm van een kerstboom. De kleuren geven het humeur rondom de term weer, dit werkt alleen voor woorden in de engelse taal.

De beste ziekenhuizen

08-12-2013

Naar aanleiding van een onderzoek door bureau SiRM uitgevoerd in opdracht van Elsevier naar de kwaliteit van ziekenhuizen, heeft Zolabo een interactieve visualisatie gemaakt. Ziekenhuizen zijn uitgebeeld als punten in een 4 bij 4 grid, waarbij elke as voor een bepaalde score staat. Welke score is zelf te kiezen via het selectieveld. De kleur staat voor de score voor het eindoordeel, de zwaarte van patiënten of de financiële staat van het ziekenhuis. Aan de rechter kant kan één van deze drie schalen worden gekozen.

Selecteer een ziekenhuis door een punt aan te klikken om alle gegevens van dat ziekenhuis te zien. Meer informatie over het onderzoek en de verschillende scores vindt u in Elsevier nummer 44 uit 2013.  

Achtergrond

Tijdens het lezen van Elsevier liep ik laatst liep ik tegen een interessant artikel aan waarin ziekenhuizen werden vergelijken op grond van een aantal indicatoren. Het artikel bevatte een aantal tabellen waarin verschillende aspecten werden uitgelicht. Het viel mij op dat het lastig was om de verschillende aspecten te vergelijken. Verschillende tabellen op verschillende pagina's maakte dat nogal lastig, daarbij kwam dat de sortering van tabellen onderling verschilde wat het nog verder bemoeilijkte. Wel bood het dossier veel interessante informatie en het leek mij daarom een leuke testcase om te kijken of er met een interactieve visualisatie meer uit deze informatie te halen was.

Twee dingen waren voor mij belangrijk in de visualisatie. In ieder geval wilde ik de mogelijkheid hebben om alle scores van een bepaald ziekenhuis in één overzicht te kunnen zien, want dat was wat ik miste in de gedrukte tabellen uit het artikel. Daarnaast...

Push Conference 2013

20-11-2013

Terwijl München nog bij aan het komen was van het Oktoberfest werd er in de zonovergoten stad op 25 en 26 oktober 2013 een interessante conferentie gehouden. Terwijl de bierhallen werden afgebroken op het festivalterein, was de Alte Kongresshalle de plek om over de laatste ontwikkelingen rondom creative coding en user experience design te horen. Hier een korte samenvatting van de meest interessante dingen die aan bod kwamen.

Alte Konbgresshalle - Push Conference 2013 (source: http://www.flickr.com/photos/pushconf/) Alte Konbgresshalle - Push Conference 2013 (source: http://www.flickr.com/photos/pushconf/)

Toen Darja Isaksson van Ziggy Creative Colony de aftrap nam, zette zij gelijk de toon van de twee dagen. Ontwerpers hebben een grote rol en verantwoordelijkheid in het vormen van de wereld van morgen vol technologische mogelijkheden. Hoewel klanten vaak goedkoop en snel bepaalde functionaliteiten willen realiseren, moeten producten met een goed alomvattend concept worden ontwikkeld. Het is de verantwoordelijkheid van de ontwerper om iets waardevols te creëren, zowel voor de klant als voor de wereld. Darja liet weten dat er nog een enorme hoeveelheid potentie ligt in waarde vinden in de digitale wereld. Terwijl nu het digitale vaak wordt gebruikt om kosten te drukken (efficiënter werken) zouden we meer moeten zoeken naar manieren om de waarde te verhogen.

Lucia Terrenghi van Google vertelde over een project waarin Google waarde probeert toe te voegen in opkomende markten. Met het project Bebapay probeert Google het doen van betalingen voor mensen in...

Aandelen en media-aandacht

18-10-2013

Het project begon vanuit de interesse om een mogelijke relatie te bestuderen tussen berichtgeving in de media over een bedrijf en de aandelenkoers ervan. Is er een direct effect op de waarde van een aandeel bij een publicatie op internet? En hoe kunnen we dit zichtbaar maken? Onderaan deze pagina vind je het antwoord in de vorm van een kleine visualisatie van Zolabo.

Visualizing the relation between stock and media coverage Visualizing the relation between stock and media coverage

Bij aanvang van het project waren er twee uitgangspunten mogelijk. De eerste optie was aandelenkoersen van een aantal bedrijven in de gaten houden en kijken voor opvallende veranderingen. Vervolgens voor deze bedrijven op zoek gaan naar berichtgeving in de media. De tweede optie is omgekeerd te werk gaan en de media te volgen op zoek naar berichtgeving over bepaalde bedrijven en indien aanwezig de koersen ervan erbij halen.

Zolabo koos de tweede aanpak, omdat de interesse lag in de vraag of de media invloed heeft op de koers. In het andere geval zou er vooral gekeken worden naar hoe de media inspeelt op veranderingen op de beurs.

Data collection

De eerste prioriteit werd daarmee het vinden van een geschikte bron van nieuws. Diverse nieuwssites werden overwogen, waarbij met name de aanwezigheid van een goed bruikbare RSS-feed een belangrijke factor was. Uiteindelijk viel de keuze op Google News, omdat drie redenen:

  • Gelijk de beschikking over...

Visualisatie Marktplaats

01-10-2013

De visualisatie van aanbiedingen op Marktplaats geeft een overzicht van hoe het aanbod van verschillende tweedehandsproducten verdeeld is over Nederland. Er wordt een kaart gebruikt om de geografische locatie van de aanbieding aan te geven, kleur wordt gebruikt om de verschillen in prijs weer te geven. Er kan gefilterd worden op de groepen binnen marktplaats en op zoekterm.

Left: Second hand trading site marktplaats.nl; right: visualisation offers on the map Left: Second hand trading site marktplaats.nl; right: visualisation offers on the map

De informatie voor de visualisatie is real-time en komt direct uit het systeem van Marktplaats. Een RSS-feed die Marktplaats beschikbaar heeft wordt gebruikt om de laatste honderd resultaten uit een bepaalde categorie en met een bepaalde zoekterm op te halen. De geo-locatie en prijs worden uit de feed gedestilleerd.

De geografische coördinaten worden omgerekend naar de juiste pixelpositie op de kaart. Resultaten zonder coördinaten worden niet op de kaart weergegeven. Voor alle aanbiedingen binnen de resultatenset worden de prijzen verzameld, en hiervan wordt een verdeling gemaakt. Elke prijs krijgt zijn eigen kleur tussen het gegeven bereik van groen-geel tot rood.

De kaart en de punten worden op het HTML Canvas element getekend waarbij gebruik wordt gemaakt van de library Paper.js.

Probeer hieronder de visualisatie zelf uit!